Sähköauton lataus
Sähköauton lataus on olennainen osa sähköautoilua, sillä lataustavan ja latauspaikan valinta vaikuttaa ajomukavuuteen, akun käyttöikään ja auton käyttövalmiuteen. Sähköauton lataukseen liittyy erilaisia vaihtoehtoja, kuten kotilataus, työpaikkalataus ja julkiset latauspisteet, joiden avulla lataus voidaan räätälöidä käyttäjän tarpeisiin.
Sähköauton lataustavat
Kotilataus:
Kotilataus on sähköautoilun kätevin ja kustannustehokkain vaihtoehto. Yleensä kotilatauksessa käytetään tyypillistä kotitalouspistorasiaa (Schuko) tai tehokkaampaa kiinteää latausasemaa (Mode 3).
Tavallinen pistorasia mahdollistaa latauksen alhaisella teholla (2,3 kW), jolloin täyteen lataus voi kestää jopa 20 tuntia. Pidemmän latausajan takia suositellaan pääasiassa lyhyisiin päivittäisiin latauksiin.
Kotilatausasema on turvallisempi ja tehokkaampi vaihtoehto, jonka teho on yleensä 3,7–22 kW. Se on erityisesti suunniteltu sähköautojen lataamiseen, ja sen avulla latausaika lyhenee huomattavasti verrattuna tavalliseen pistorasiaan.
Työpaikkalataus:
Työpaikkalataus tarjoaa työntekijöille mahdollisuuden ladata autoa työpäivän aikana. Se lisää kätevyyttä, erityisesti pidempää työmatkaa ajaville.
Usein työpaikkalatausasemissa käytetään keskitehoisia (7–11 kW) tai korkeatehoisia (22 kW) latausasemia, jotka ovat nopeampia kuin tavalliset kotilatauspisteet.
Työnantaja voi tarjota latauksen työntekijöille ilmaiseksi tai kohtuullista maksua vastaan.
Julkiset latauspisteet:
Julkiset latauspisteet ovat käytettävissä esimerkiksi kauppakeskusten, liikenneasemien ja muiden julkisten tilojen yhteydessä. Niiden tehot vaihtelevat paljon, ja ne on tarkoitettu erityisesti silloin käytettäväksi, kun auto on ladattava nopeammin tai pidemmillä matkoilla.
Julkiset latauspisteet voidaan jakaa peruslatauspisteisiin (11–22 kW), suurteholatauspisteisiin (50–100 kW) ja erittäin suurtehoisiin pikalatauspisteisiin (100–350 kW).
Pikalatausasemilla akun lataus voi onnistua jopa 20–30 minuutissa, ja ne ovat erityisen hyödyllisiä pitkän matkan ajajille tai, kun autoon tarvitaan nopeasti lisää virtaa.
Latauksen tehot ja latausajat
Latauksen teho vaikuttaa suoraan latausaikaan. Eri tehoisten latausvaihtoehtojen keskimääräiset latausajat ovat seuraavat:
Kotitalouspistorasia (2,3 kW): Täyteen lataus voi kestää 12–24 tuntia, sopii lyhyille päivittäisille matkoille.
Kotilatausasema (3,7–22 kW): Latausaika on tyypillisesti 4–12 tuntia, mikä riittää täyteen lataukseen yön aikana.
Julkiset peruslatauspisteet (11–22 kW): Lataus voi kestää noin 4–8 tuntia, ja se sopii pidemmille lataustauoille, kuten ostosten tekemiseen.
Pikalataus (50–100 kW): Latausaika on noin 30–60 minuuttia, ja tällä teholla akku saadaan nopeasti täyteen noin 80 % asti.
Suurteholataus (100–350 kW): Nämä asemat ovat nykyisin kaikkein nopeimpia, ja akun lataus voi kestää vain 10–20 minuuttia (riippuen akun koosta ja latauksen aloitustasosta).
Lataukseen liittyvät kustannukset
Kotilataus: Kotona lataaminen on yleensä edullisinta, sillä sähkö maksaa keskimäärin 10–15 senttiä per kilowattitunti (kWh). Keskimäärin täyteen lataus maksaa vain muutaman euron.
Julkinen lataus: Julkisten latauspisteiden hinnat vaihtelevat lataustehosta ja sijainnista riippuen. Peruslatauspisteillä lataus voi maksaa 20–30 senttiä/kWh, mutta pikalatauspisteillä lataus voi nousta 50–70 senttiin/kWh. Kustannuksia voi alentaa käyttämällä latausasemia, joissa on kuukausittainen lataussopimus tai jäsenyys.
Sähköauton latauksen turvallisuus ja huomioitavaa
Kotilatauksessa tulisi käyttää erityisesti sähköauton lataamiseen suunniteltua latausasemaa, joka takaa turvallisen latauksen. Latauslaitteen tulisi olla ammattiasentajan tarkistama ja asentama, varsinkin jos kyseessä on kiinteä asennus.
Latauksen aikana latauskaapelin tulisi olla ehjä ja hyvin suojattu, ja sitä ei tulisi käyttää vaurioituneena.
Suuritehoiset pikalataukset kannattaa rajoittaa tilanteisiin, joissa nopea lataus on välttämätöntä, sillä jatkuva pikalataus voi hieman kuluttaa akkua ja lyhentää sen elinikää.
Tulevaisuuden kehitysnäkymät
Sähköauton latausteknologian kehitys etenee nopeasti, ja uusia erittäin suurtehoisia latausasemia rakennetaan jatkuvasti, jotta latausajat lyhenisivät entisestään. Myös langaton lataus ja älykäs lataus (smart charging) ovat tulevaisuuden suuntauksia, joissa lataus mukautuu automaattisesti sähköverkon kuormituksen ja hintojen mukaan, mikä parantaa kustannustehokkuutta ja sähköverkon kestävyyttä.
Näytetään kaikki 10 tulosta
-
GROWATT (2)
-
ZAPTEC (2)
-
CHARLIE (1)
-
WEBASTO (5)
- Ale!
Growatt Autolaturi 11kW
990.00€Alkuperäinen hinta oli: 990.00€.850.00€Nykyinen hinta on: 850.00€. (677.29€ alv. 0%) - Ale!
Growatt Autolaturi 22kW
1,090.00€Alkuperäinen hinta oli: 1,090.00€.890.00€Nykyinen hinta on: 890.00€. (709.16€ alv. 0%) - Ale!
KUORMANHALLINTAYKSIKKÖ EM1 16MM DIN
590.00€Alkuperäinen hinta oli: 590.00€.435.00€Nykyinen hinta on: 435.00€. (346.61€ alv. 0%) - Ale!
LATAUSASEMA ZAPTEC GO MUSTA 7,4-22 KW IT/TN 3-VAIHE
890.00€Alkuperäinen hinta oli: 890.00€.790.00€Nykyinen hinta on: 790.00€. (629.48€ alv. 0%) -
LATAUSASEMA CHARLIE 3x32A / 22KW 3-VAIHE VAC
499.00€ (397.61€ alv. 0%) - Ale!
Webasto Pure II – 11kW – latausasema, Type2.
alk. 790.00€alk. 670.00€ - Ale!
Webasto Pure II – 22kW – latausasema, Type2.
alk. 840.00€alk. 760.00€ - Ale!
Webasto Solo tolppa, parkkipaikkateline yhdelle laitteelle
662.00€Alkuperäinen hinta oli: 662.00€.590.00€Nykyinen hinta on: 590.00€. (470.12€ alv. 0%) - Ale!
Webasto Duo tolppa, parkkipaikkateline kahdelle laitteelle
722.00€Alkuperäinen hinta oli: 722.00€.650.00€Nykyinen hinta on: 650.00€. (517.93€ alv. 0%) -
Webasto Mode3 latauskaapeli 4,5m, Type2/2, 3-vaihe, 22kW
230.00€ (183.27€ alv. 0%)